Tuesday, June 1, 2010

Selingan - Akuakultur

Kali ini kita keluar sebentar dari topik cendawan. Kita ke bidang akuakultur sekejap. Ini bukan bermakna Nas Agro akan terlibat dalam bidang ini dalam masa terdekat, akan datang kalau ada rezeki apa salahnya, tapi ada beberapa fakta yang mungkin berguna untuk penanam cendawan.

Nas Agro sebenarnya ada memiliki kolam yang kecil yang menempatkan ikan tilapia. Ikan-ikan ini hanya diberi makan tongkol-tongkol cendawan atau cendawan 'reject'. Ikan ini bukanlah untuk jualan, hanya sekadar main-main atau sedekah pada kawan-kawan. Yang menariknya kami dapati ramai juga yang datang ke Nas Agro untuk mengambil cendawan akan bertanya nak jual tak ikan-ikan itu. Jadi timbullah idea bagaimana kalau kolam tadi dibuat secara 'proper' menggunakan kaedah RAS (recirculating aquaculture system) dengan tangki-tangi HDPE dan sesiapa yang nak beli ikan boleh ceduk sendiri ikan-ikan itu.

Berbekalkan idea itu, saya pun menghadiri satu kursus akuakultur anjuran Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) selama empat hari. Yang bagusnya saya dapat berkursus bersama-sama peserta-peserta Felcra Ramuan China Melaka. Pihak Felcra dan PKPS telah mengadakan kerjasama 'contract farming' dimana PKPS akan mengambil keseluruhan ikan-ikan dari Felcra walaupun PKPS merupakan 'last buyer'.

Antara topik yang diajar adalah penyediaan air sebelum memasukkan ikan kedalam kolam. Ini penting kerana dalam mana-mana sistem akuakultur akan berlaku kitaran Ammonia-Nitrogen. Kalau ikut cara lama penternak akan menabur tahi ayam atau lembu kedalam kolam untuk mendapatkan ammonia ( toksik kepada ikan). Apabila paras ammonia sampai keparas kemuncak akan muncul secara semulajadi bakteria Nitrosomonas yang akan menukar ammonia kepada nitrite (masih toksik). Apabila nitrite ini sampai kekemuncak bakteria Nitrobacter akan menukar nitrite kepada nitrate ( tidak toksik). Kitaran ini berlaku secara berterusan dalam sistem akuakultur.

Walaupun ammonia adalah toksik kepada ikan tetapi ia merupakan nutrien yang penting bagi tumbuhan. Sebab itu sistem akuaponik agar popular dan giat dipraktikkan dinegara luar. Dalam sistem ini air dari kolam ikan akan disalirkan ke projek sayuran yang mana akar-akar sayur akan menyerap ammonia dan air tadi disalirkan semula ke kolam ikan.

Apa pentingnya ammonia kepada cendawan? Kalau kita lihat manual-manual lama penanaman cendawan urea adalah antara bahan yang dicampur kedalam substrat cendawan dan ada sesetengah negara menggunakan Trisodium phosphate (TSP). Biasanya jika cendawan yang hendak ditanam perlu kepada substrat yang dikomposkan terlebih dahulu maka bahan-bahan tersebut memang diperlukan. Tetapi bagaimana dengan cendawan tiram? apakah ammonia diperlukan??? saya tak pasti. Kena tanya kepada penyelidik kerana jika ammonia boleh membantu dalam penanaman cendawan tiram maka penyediaan ammonia boleh dilakukan seperti penyediaan air bagi sistem akuakultur.

Antara kolam tilapia PKPS di Rawang seluas 145 ekarTilapia gred A ( 700gm keatas ) diasing untuk diambil pemborong. Pengeluaran bulanan 40-60 tan..yang diperlukan 200 tan sebulan...berminat?..contact PKPS
Pembiakan aruhan ikan keli juga diajar. Ikan betina disuntik hormon. Nak suntik ini pun ada petua..kena suntik waktu tengah malam..kalau tak, tak mujarab...petua DoReMi kot..ngantuk beb, nak pegang ikan satu hal..nasib baik tak tercucuk jari sendiri
Ini ikan jantan..terpaksa dikorbankan untuk ambil testis...fuh! nasib baik kita jantan-jantan macho tak perlu melalui proses ini
Ini testis yang dikeluarkan...yang warna gelap tu kira macam mandul la...yang terang tu mempunyai sperma power...testis yang baik itu dipotong dan diperah spermanya.
Ikan betina yang telah disuntik hormon tadi dibiarkan selama 8-9 jam bergantung pada suhu air...perutnya diurut untuk mengeluarkan telur kedalam bekas yang mengandungi sperma jantan...campuran telur dan sperma ni di tabur kedalam kolam...dalam masa 24 jam akan menetaslah ratusan ribu anak-anak ikan keli....senangkan...haha sapa suruh buat cendawan

No comments:

Post a Comment