Friday, June 25, 2010

Cuti Cuti Malaysia

Cuti sekolah yang baru lepas merupakan musim cuti yang agak pelik sikit. Sepanjang dua minggu tersebut aktiviti pembelian cendawan turun mendadak. Maklum balas dari pemborong menyatakan pasar basah, pasar malam, pasar tani dan restoran turut lengang. Ada sahabat saya mengatakan bahawa ini merupakan tanda-tanda ekonomi lembab. Saya kata tidakkah ini menunjukkan rakyat Malaysia sedang rancak bercuti. Bercuti tentu menggunakan duit. Kata sabahat saya itu, cuti memanglah cuti, tapi takan sampai dua minggu.Kalau ekonomi sedang rancak orang semua sibuk kejar duit, tak ada masa nak cuti lama-lama.Apa-apa pun di tempat saya ini keadaan sudah kembali normal.Alhamdullilah.

Saya mengambil kesempatan tersebut untuk membawa keluarga bercuti disatu tempat yang tidak berapa jauh dari rumah iaitu di Uu Langat. Kawasan Ulu Langat ini sebenarnya tidak asing bagi penduduk lembah klang untuk datang bercuti kerana sungai dan air terjunnya yang dijaga baik. Saya dan keluarga menginap di sebuah resort yang berkonsepkan agro taman. Itupun setelah membaca mengenainya didalam sebuah majalah.

Pemandangan jalan masuk ke resort

Tempat makan sebelah sungai.

Air terjun buatan.

Tempat mandi cetek untuk kanak-kanak

Konsep agro taman.

Resort ini dilengkapi dengan dewan-dewan latihan dan dorm yang boleh memuatkan sehingga 52 orang. Banyak agensi kerajaan dan swasta membuat latihan dan seminar disini. Patutlah sebelah paginya sunyi aje. Saya akan cuba mencadangkan agar hari keluarga atau mesyuarat agung persatuan cendawan dibuat disini tahun depan.

No comments:

Post a Comment