Tuesday, July 6, 2010

Seminar Koperasi Usahawan Cendawan Pulau Pinang (KUCPP)

Pada 26 - 27 Jun yang lepas saya telah dijemput untuk menghadiri seminar cendawan anjuran KUCPP dan Jabatan Pertanian Pulau Pinang. Saya juga diminta untuk membentangkan kertas kerja ' Pelupusan Media Cendawan Terpakai (SMS) Melalui Kaedah Biochar'.

Sewaktu kak Rosmawati iaitu presiden KUCPP telefon untuk menjemput saya sebagai penceramah, saya sedang mencongak-congak bila hendak balik ke kampung di Jitra untuk menjenguk nenda yang tidak berapa sihat. Jadi pada pagi 26 Jun saya pun bertolak ke utara dan langsung ke Jitra Kedah. Sebenarnya saya dilahirkan di Alor Setar dan mungkin membesar dalam pantang di Kampung Lubuk Tunjang Jitra, kampung ibu saya. Tapi selepas itu saya dibesarkan di Selangor negeri ibu dan ayah saya mencari rezeki. Apabila saya belajar di UITM Arau, tiap-tiap minggu saya akan balik ke Kg Lubuk Tunjang untuk menikmati masakan kampung mak cik saya yang sungguh enak, dan apa lagi kalau tak basuh baju. Nak basuh sendiri malas, kat kampung ada mesin basuh..haha.
Nenda saya, Hjh Hawa.

Saya tidak tidur dikampung kerana menghadiri program KUCPP pada sebelah malam. Seminar cendawan KUCPP di jalankan di Hotel Seri Malaysia Kepala Batas Pulau Pinang. Peserta yang menghadiri seminar ini ramai, saya difahamkan lebih dari 100 orang. Tahniah kepada ajk KUCPP kerana walaupun baru beberapa bulan ditubuhkan sudah dapat menganjurkan acara yang sebegini hebat. Malah mendapat sokongan Jabatan Pertanian wilayah utara dan beberapa agensi kerajaan yang lain.
Dato' Arshat B. Kasa, penasihat KUCPP, sedang memberikan amanat, nasihat dan suntikan semangat kepada ahli-ahli koperasi.

Bergambar bersama sebahagian ajk KUCPP dan penceramah hari pertama.

Saya sungguh terpegun mendengar ceramah Dr Shirley Ooi mengenai kebaikan cendawan dari perspektif perubatan. Mendengar ceramah Dr Shirley boleh menyebabkan kita tak nak makan benda lain, nak makan cendawan sahaja.

Saya juga diberitahu bahawa pada petang hari kedua, Tun Abdullah Badawi ( Pak Lah ) sempat singgah ke dewan seminar dan memberi perangsang kepada ahli koperasi. Semuga kata-kata beliau membakar semangat ahli KUCPP untuk berdaya maju dalam industri cendawan.

No comments:

Post a Comment